Řešení problémů na sestavách

Pokud do programu zadáte vše, co klientovi náleží (správně zadané rozhodnutí) a vše, co jste mu vyplatili (platební poukazy, rozpis plateb), program přípravou vyplatí vše, co má.

Nikdo ale není neomylný. Občas něco zapomeneme zapsat, občas něco zapíšeme jinam než to patří. Na výplatních sestavách potom najdeme všechny rozdíly mezi tím, co by se vyplatit mělo, a tím co program vyplácí.

Výplatní sestavy

Sestavy připravíme v menu VÝPLATY, položkou Příprava dávek, volbou V termínu (výjimečně i Ihned).
Po přípravě dávek je můžeme kdykoliv dotisknout volbou VÝPLATY, položkou Tisk dávek.

Kontrola

Vytištěné sestavy zkontrolujte, označte si řádky s rozdílem, určete o kolik se částka na sestavě liší od částky předpokládané.
Zkuste zjistit, čím rozdíl vzniknul. Hledejte příčinu v následujících odstavcích.

Je vyplaceno více, než mělo být

  • Pravděpodobně jste klientovi vyplatili zálohu (např. přes pokladnu), kterou jste nezapsali do programu. Zapište tedy odpovídající platební poukaz.
  • Dalším možným důvodem je to, že jsme klientovi měli něco strhnout, a nezapsali jsme to do plánovaných plateb. Upravte tedy přehled plánovaných plateb.

    Klientovi je vyplacena částka, která mu měla být stržena

    Zkontrolujte si na opisné sestavě (zvolíte ji při tisku v kolonce "Typ sestavy"), zda u chybně vyplácené částky není uvedeno OpD-Min a zda částka odpovídá některé plánované (strhávané) platbě. Pokud ano, může se jednat o doplatek částky, která měla být v minulém měsíci stržena ale ve skutečnosti nebyla, a program ji v aktuálním měsíci doplácí přímo klientovi.
    Pokud je tomu tak, vyplaťte zmíněnou částku platebním poukazem.

    Spis je vyplacen, a přitom neměl být

  • Pokud měl být spis pozdržen, přeřaďte jej do šuplíku anebo odejměte dávku (či zastavte výplatu dávky) zápisem rozhodnutí.
  • Pokud víte, že spis byl již vyplacen dříve, zkontrolujte tuto dřívější výplatu na kartě spisu ve sborníku. Připomínáme, že aktuálně připravená sestava je zobrazena tučně, a starší již uzavřené sestavy jsou zobrazeny normálním písmem. Pokud ve sborníku výplata zaznamenána není, vyplaťte ji platebním poukazem.

    Spis není vyplacen, a přitom měl být

    Zde může být příčin více:
  • Spis není aktivní (zjistíte na kartě spisu, přeřaďte jej do aktivních)
  • Spis je pozastaven (hledejte na kartě spisu, na stránce Adresa a výplata, uprostřed)
  • Rozhodnutí je pozastaveno (zjistíte na základní kartě rozhodnutí dole)
  • Rozhodnutí se má vyplácet po nabytí právní moci, což ještě nebylo (zadejte právní moc, nebo počkejte)
  • Rozhodnutí není platné (zkontrolujte datum OD - DO)
  • Na rozhodnutí není žádná náležitost (zjistíte na stránce rozhodnutí Náležitost a rejstřík)

    Je vyplaceno méně, než mělo být

  • Možná jste do spisu omylem zapsali platební poukaz, který nebyl vyplacen. Smažte jej ze sborníku tlačítkem F8.
  • Možná v plánovaných platbách zůstalo něco, co tam již nepatří. Vymažte to z plánovaných plateb.

    Na sestavě není provedena opakovaná výplata vratky

  • Zkontrolujte ve sborníku, zda jste vratku skutečně zapsali. Doporučujeme využít možnosti Zobrazit všechny výplaty (ikonkou knížky), abyste viděli právě i zapsané vratky. Pokud tam není, zapište ji. Pokud zapsaná je, zkontrolujte ji, zda jste uvedli v kolonce "Co s výplatou dále": Vyplatit ve vhodném termínu. Případně to opravte.

    Opravy ve sborníku

    Karta spisu, záložka F12-Sborník umožňuje opravit nebo vymazat výplatu z připravené sestavy. Upozorňujeme, že opravy provedené na připravené sestavě budou následnou novou přípravou ztraceny. Tyto opravy tedy můžete provést jen tehdy, když poté sestavy rovnou vyplatíte a uzavřete.
    Dále upozorňujeme, že těmito opravami problém nevyřešíte, jen odsunete na příště. Řešením je některá z voleb v předešlých odstavcích.

    Viz také

    Číselník příjmů